bancuri, glume, imagini, video, fun, bancuri online, bancuri tari, imagini haioase, videoclipuri haioase, distractie online Pe HaiSaRadem.ro vei gasi bancuri, glume, imagini, video, fun, bancuri online, bancuri tari, imagini haioase, videoclipuri haioase, distractie online. Nu ne crede pe cuvant, intra pe HaiSaRadem.ro ca sa te convingi.
 
 

 

Istoricul Liceului

 

LICEUL PEDAGOGIC "SPIRU HARET" FOCSANI

 

LICEUL PEDAGOGIC "SPIRU HARET" FOCSANI

 

SCURT ISTORIC AL LICEULUI

 

         Școala a fost înființată pentru a pregăti învățători și educatoare care să acopere necesarul de cadre didactice din Vrancea, în învățământul preșcolar și pregimnazial. La nivel național actul de naștere este Legea instrucției publice din 1864, care a dus la înființarea de școli normale, care au funcționat până în 1948, când au fost înlocuite cu școlile pedagogice de învățători, apoi cu liceele pedagogice.
      Prima Școală Normală din Focșani a apărut în 1870 - până atunci elevii din județul Putna fiind trimiși ca bursieri la școlile specializate din județele limitrofe și la București si Iași.
      Școala Normală din Focșani a avut o experiență zbuciumată, de multe ori întreruptă din motive materiale sau din cauza reorganizărilor administrative.
      Perioade:
      * 1869 - 1873
      * 1914 - 1916
      * 1919 - 1932       sub numele de Școala Normală
      * 1934 - 1941
      * 1949 - 1955       sub numele de Școala Pedagogică;
      * 1969 - 1981       sub numele de Liceul Pedagogic;
      * 1990 - 2001       - sub denumirea de Școala Normală;
      * 2001 -  -----        - sub denumirea de Liceul Pedagogic "Spiru Haret".

 

         În 1870, cu sprijinul Societății pentru învățătura poporului român se va semna actul de naștere a primei Școli Normale din Focșani. Cursurile vor fi inaugurate la 22 noiembrie 1870, în casele domnului Trifan Boiu, iar Societatea pentru învățătura poporului român va trimite oficialităților județene invitații la inaugurarea cursurilor. Școala va funcționa "în casele din dosul tribunalului, unde fusese mai înainte școala de fete din Moldova", în timp ce profesorii vor fi recrutați de la Gimnaziu.
        Nou înființată, Școala Normală are și foarte multe greutăți. Pe lângă lipsa profesorilor, recrutați de la Gimnaziu, a unui local propriu, Școala are greutăți cu internatul înființat, ce cuprindea doar 20 de elevi, puțin față de nevoile comunelor ce duceau lipsă de "învățători apți". Ministrul Cultelor și Instrucțiunii Publice va subvenționa Școala cu suma de 5.000 lei, la solicitarea neobositei Societăți pentru învățătura poporului român. De altfel această societate, care contribuie la înființarea unei atât de necesare Școli Normale în județul Putna, va veghea permanent asupra desfășurării activității acesteia. Va face invitații la inaugurarea cursurilor, la examenele de sfârșit de an, sau la examenele de absolvire. În 1873 Societatea pentru învățătura poporului român comunica Prefecturii Putna că prima serie de elevi ai Școlii Normale a absolvit cursurile. Dintre absolvenți, 4 sunt din județul Tecuci, 7 din Râmnicu Sărat și 20 din județul Putna.
         În 1876 Ministerul Instrucțiunii Publice cere Prefecturii Putna 3 candidați care "să voiască a studia ca elevi interni unul la Școala Normală primară "Carol I" din București și 2 la Școala Normală "Vasile Lupu" din Iași", aceștia trebuind a se obliga să se întoarcă la școlile comunale ca învățători de gradul I. Iată deci că după 1873, în lipsa unei Școli Normale locale, învățătorii se vor forma la Școlile Normale din țară.
        Apărută din nevoia de a da satelor învățători, "purtători de lumină și adevăr", Școala Normală își reia activitatea în 1914. Estompându-se amintirea vechii Școli Normale, această reluare a activității după o atât de lungă întrerupere apare în conștiința contemporanilor drept o inaugurare.
        Din 1919 Școala Normală are de înfruntat greutăți enorme, neavând nici local, nici corp didactic, nici materialele necesare unui internat. Începând cu anul 1920, noul director al Școlii Normale, S. Măndăchescu, va solicita Ministerului Instrucțiunii, Prefecturii Putna, ajutor în acordarea de spațiu pentru internat, și chiar construirea unui nou local pentru Școală. Ajutor important va primi Școala Normală din partea lui I. P. Rădulescu-Putna, reprezentant în Parlament al județului, care, intervenind pe lângă secretarul general al Ministerului Instrucțiunii P. V. Haneș, va obține înscrierea în buget a sumei de 2.000.000 lei pentru construirea unui local propriu.
       În ciuda greutăților, care determină mulți elevi să se retragă, Școala fiind chiar pe cale să se desființeze, activitatea continuă în anul școlar 1921-1922, chiar cu rezultate deosebite. Elevii au organizat sâmbăta șezători literare, coruri, piese de teatru, se organizează chiar și un cor religios al elevilor, activitatea anuală încheindu-se cu o serbare în prezența părinților, elevilor și autorităților orașului.
       Noul an școlar, 1922-1923 readuce în atenția conducerii Școlii, director fiind S. Măndăchescu, vechile și mereu actualele probleme: localul școlii, localul internatului, corpul profesoral. Școala Normală devenise cu atât mai importantă cu cât, după unirea Basarabiei, Bucovinei și Transilvaniei cu România se simțea în aceste zone nevoia de personal didactic calificat. Numărul elevilor ce se îndreaptă către Școala Normală este în acest an mai mare: 150 candidați pentru 45 de locuri, în timp ce anul anterior fuseseră 35 de candidați pentru 50 de locuri. Pe lângă interesul pentru meseria de învățător, elevii sunt acum atrași și de faptul că Școala are un nou sediu, putând funcționa normal, alături de internat.
      Construcția unui local propriu pentru Școala Normală va începe în 1923, ministrul Instrucțiunii de atunci, Anghelescu, fiind cel ce va pune piatra fundamentală, în luna septembrie. În același an, 1923, Școala Normală va fi împroprietărită cu 30 ha, terenul fiind folosit de elevii Școlii pentru practică agricolă, știut fiind că se pregăteau a fi învățători în mediul rural, dar era și sursă de venituri pentru Școala Normală.
       În 1924 va ieși de pe băncile Școlii Normale prima serie de învățători de după război, ce vor fi trimiși cu precădere în provinciile unite cu România, unde se simțea nevoia de personal didactic specializat. Vor termina apoi încă șapte serii de absolvenți (câte 40 de învățători) din care majoritatea vor constitui corpul de învățători al județului Putna și al celor limitrofe.
       Criza economică a anilor '30 va determina guvernul să desființeze un număr de Școli Normale din țară, printre acestea numărându-se și Școala Normală din Focșani, desființată la 20 decembrie 1932. Va fi reînființată în 1934. În acest an Prefectura Putna face cunoscut Prefecturilor Rm. Sărat, Brăila și Tecuci reînființarea Școlii Normale din Focșani, al cărei concurs de admitere se va ține la 10 septembrie 1934. În același an Legiunea de jandarmi Putna este somată de Ministerul Instrucțiunii Publice să evacueze localul Școlii Normale din Focșani pentru a i se putea face la timp reparațiile necesare în vederea deschiderii Școlii.
       Noul ministru al instrucțiunii, C. Anghelescu deplânge în 1934 reducerea numărului de învățători ca urmare a crizei economice. ''Până în 1929 - se arată într-o circulară a ministrului Instrucțiunii - în fiecare an se înființau 2-3.000 posturi noi de învățori, așa încât puteam spera ca într-un viitor apropiat, în câțiva ani, să complectăm cei 75.000 de învățători de care țara are nevoie. Ori de la 1929, și până astăzi - 1934 - în loc ca numărul învățătorilor și al școlilor primare să sporească, așa cum cere nevoia culturii celor 3 milioane de copii în vârstă școlară, numărul învățătorilor s-a redus cu peste 3.000, iar activitatea de luminare și propășire a școalei, aproape s-a suprimat''.
       În 1940, în urma cutremurului, Școala Normală va avea din nou de suferit, Ministerul Culturii Naționale hotărând suspendarea cursurilor, elevii terminând școala la Galați.
       În perioada 1914-1941, Școala Normală, una dintre școlile de elită ale județului, era totodată printre puținele școli ce dispuneau de o școală de aplicație internat, cu o secție de copii surdo-muți. Între 1930-1941 Școala Normală va avea 215 absolvenți, dintre care:
       *1929-1930 - 40 absolvenți;
       *1930-1931 - 26 absolvenți;
       *1931-1932 - 21 absolvenți;
       *1935-1936 - 24 absolvenți;
       *1936-1937 - 29 absolvenți;
       *1937-1938 - 14 absolvenți;
       *1938-1939 - 25 absolvenți;
       *1939-1940 - 20 absolvenți;
       *1940-1941 - 16 absolvenți.
      Printre școlile din Focșani, Școala Normală se va detașa ca o școală de elită.
      Ca urmare a Legii Învățământului din 1948, Școlile Normale vor fi înlocuite cu Școli Pedagogice de învățători, durata studiilor fiind de 4-6 sau 5 ani. Se primeau absolvenți ai școlilor generale de 7 ani.
În Focșani, Școala Pedagogică de învățătoare, ce relua tradiția Școlii Normale, va fi înființată în 1949 prin transformarea Licelului Industrial de fete. În 1955 Școala Pedagogică de fete va fi transferată la Bârlad, datorită reorganizării administrative.
      Primele clase au fost formate din fostele eleve ale Liceului Industrial de fete, însă din 1950 se va organiza un concurs de admitere special pentru școlile pedagogice.
      Din 1955 și până în 1969 nu a mai funcționat în Focșani nici o școală cu profil pedagogic, elevii doritori să urmeze cursurile unei asemenea școli fiind îndrumați spre Bârlad.
      Prin Legea Învățământului din 1969, școlile pedagogice sunt transformate în Licee pedagogice cu durata studiilor de 5 ani și reorganizate prin Decretul 207/1977, durata studiilor ajungând la 4 ani. Aceste licee aveau și scoli primare și gradinițe de aplicație.
      Între 1969-1981 va funcționa și în Focșani un Liceu Pedagogic, iar în perioada 1969-1973 și un Institut Pedagogic.
      Liceul Pedagogic își va crea curând, datorită profesorilor săi, un nume de prestigiu printre liceele din oraș. Profesorii Liceului Pedagogic, avându-l o lungă perioada de timp director pe domnul Chiriac Valeriu, vor crea prin activitatea domniilor lor prestigiul acestei școli.
      Elevii liceului se vor face remarcați prin rezultatele școlare, prin participarea la olimpiade, prin rezultatele obținute la admiterea în facultăți, dar și prin activitatea culturală. Și ca un exemplu, amintim înființarea în 1976 a unui cor al Liceului, condus de domnul profesor Sandulachi, care va obține în 1976 un premiu II la un concurs desfășurat la Piatra Neamț și un premiu I în 1979 la un concurs între Liceele Pedagogice.
      Din păcate însă, în 1981, Liceul Pedagogic va fi desființat. Își va relua activitatea, sub numele de Școala Normală, după 1989, cu o parte din colectivul de cadre didactice al Liceului Pedagogic, la care s-au adăugat noi profesori, unii dintre ei foști elevi ai Liceului.

                   Concluzii
      Școala Normală din Focșani a avut o existență de multe ori întreruptă din motive materiale sau din cauza reorganizărilor administrative. Astfel ea a funcționat între 1869-1873, 1914-1916, 1919-1932, 1934-1941 sub numele de Școala Normală, între 1949-1955 sub numele de Scoala Pedagogică de fete și între 1969-1981 sub numele de Liceul Pedagogic. Și-a reluat activitatea, sub vechea denumire, Școala Normală, în 1989.
      Înființată în 1869, la inițiativa unui grup de profesori de la Gimnaziul Focșani și cu sprijinul Societății pentru înățătura poporului român, ea își va înceta activitatea în 1873, când se încheie prima perioadă a existenței Școlii Normale.
În 1914 va fi reînființată. Dar trecuse o atât de mare perioadă de timp din 1873, încât contemporanii vorbesc acum despre prima Școală Normală din Focșani. După numai 2 ani, în 1916 activitatea școlii va înceta temporar din cauza războiului și va fi reluată în 1919.
      Criza economică ce afectează și România din 1929 va fi cauza încetării activității școlii în 1932, ca urmare a unei hotărâri guvernamentale, ce afecta și alte Școli Normale din țară. Din 1934, când își va relua activitatea, și până în 1941, existența școlii va fi întreruptă. Anii de război, la care se adaugă cutremurul din 1940, determină încetarea activității în 1941 și transferarea elevilor la Galați.
      În 1949 apare o nouă școală cu profil pedagogic, prin transformarea Liceului Industrial de fete în Școala Pedagogică. Și aceasta dispare în 1955, ca urmare a reorganizării administrative, elevii fiind transferați la Bârlad.
      Din 1969 și până în 1981 pregătirea învățătorilor și educatoarelor va fi realizată de nou înființatul Liceu Pedagogic, la care se adaugă între 1969-1973 și un Institut Pedagogic. Desființat în 1981, Liceul își va relua activitatea sub numele de Școala Normală în 1989.
      Prin profesorii ce au predat la Școala Normală din Focșani, prin elevii ce au absolvit cursurile acestei școli, ea a fost întotdeauna o școala de prestigiu a orașului Focșani.
      Absolvenții Școlii Normale, deveniți învățători, au dus adesea o muncă de apostoli la sate, mai ales în perioada de după 1873 și până la Marea Unire. După 1918, cei mai mulți dintre absolvenți au mers în provinciile unite cu România, reluând muncă de apostolat a înaintașilor lor. Mulți dintre ei au participat la războiul de reîntregire, alții la cel de al doilea război mondial. Profesori și elevi au creat prestigiul Școlii Normale de-a lungul timpului.
      După 1989 s-a reînnodat tradiția Școlii Normale. Colectivul de cadre didactice este în majoritate format din profesorii Liceului Pedagogic din perioada 1969-1981, la care s-au adăugat alți profesori, unii dintre ei foști absolvenți ai Liceului.
      Astăzi, Școala Normală este recunoscută ca o școală de renume a județului.


            Prin profesorii ce au predat la Școala Normală din Focșani, prin elevii ce au absolvit cursurile acestei școli, ea a fost întotdeauna o școală de prestigiu a orașului Focșani.

 

 

 

 

Citate Celebre